Melatonine gebruik bij zwangerschap of borstvoeding?

melatonine gebruik bij zwangerschap

melatonine gebruik bij zwangerschapMelatonine gebruik bij zwangerschap of borstvoeding?

Veel vrouwen ervaren een zekere mate van verstoring van de slaap tijdens de zwangerschap. Voor een groot aantal vrouwen, kan de verstoring van de slaap zo ernstig zijn dat een soort interventie vereist is. Het gebruik van verschillende soorten medicijnen om slapeloosheid te behandelen tijdens de zwangerschap is niet altijd aan te raden. Hoewel deze geneesmiddelen zeer effectief zijn, kunnen veel vrouwen met slaapproblemen informeren naar het gebruik van “natuurlijke” middelen, zoals melatonine, tijdens de zwangerschap.

Melatonine is een hormoon dat door de pijnappelklier wordt vrijgegeven, deze is betrokken bij de regulering van normale slaap-waak cyclus. Het wordt ook verkocht over de toonbank als een voedingssupplement en is een populaire natuurlijke remedie voor slaapproblemen. Omdat het niet als een geneesmiddel of hormoon is ingedeeld, wordt de productie niet gecontroleerd door gezondheidsinstanties. In de meeste melatonine preparaten is de dosering hoger dan het lichaam normaal produceert. Een kenmerkende dosis melatonine (1-3 mg) verhoogt bloed melatonine niveaus tot 20 maal de normale niveaus.

Als het gaat om de zwangerschap, hoeft natuurlijk niet per se veiliger te zijn. Hoewel melatonine inderdaad natuurlijk wordt geproduceerd door het lichaam, kunnen verschillende preparaten niet gezond zijn voor het lichaam. Zoals het geval is met de meeste supplementen, weten we heel weinig over de impact van deze hoge niveaus van hormonen op de ontwikkeling van de foetus. Zo adviseren wij meestal vrouwen met slaapproblemen medicijnen te gebruiken met een betere gekarakteriseerde reproductieve veiligheidsprofiel.

Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal zeer interessant onderzoek met betrekking tot melatonine en zwangerschap. Het meeste onderzoek komt uit dierstudies, waarbij is gebleken dat melatonine oxidatieve stress kan verminderen, als een oxidant en vrije radicalen. Interessant is dat de placenta melatonine en deze bron van melatonine van belang geacht wordt voor een normale, gezonde zwangerschap. In dierstudies is aangetoond dat supplementen met melatonine het risico op pre-eclampsie, vroeggeboorte en intra-uteriene groeivertraging (IUGR) verminderen. Voorlopige studies suggereren ook dat melatonine suppletie een gunstig effect heeft op bemestingsdoseringen en embryokwaliteit.

Melatonine gebruik bij zwangerschap of borstvoeding?
2.5 (50%) 2 votes

Melatonine 5mg

melatonine

melatonineMelatonine 5mg

Melatonine 5 mg is bedoeld voor kortdurend gebruik om steun te geven aan gezonde volwassenen die moeite hebben met slapen als gevolg van onderbreking van de normale slaappatroon. Melatonine is een hormoon dat wordt geproduceerd in de pijnappelklier klier die helpt om de natuurlijke bioritme van het lichaam, of slaap / waak-cyclus te reguleren. Dit product biedt 5 mg melatonine ontworpen voor kortstondig gebruik, om steun te bieden bij het in slaapvallen.
Melatonine is gewaarborgd om te voldoen aan hoge kwaliteitsnormen. Het is gemaakt van zorgvuldig geselecteerde ingrediënten onder strikte productieprocessen.
  1. Geen kunstmatige smaakstoffen
  2. Geen toegevoegde kleur
  3. Geen conserveringsmiddelen
  4. geen gist
  5. Glutenvrij
  6. Tablet en kwaliteit getest in de U.S.A.
  7. 90 stucks in de verpakking

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Dosering:  1 uur voor het slapengaan

Aanbevolen Gebruik: Raadpleeg uw arts of apotheker voor gebruik. Neem één tablet een uur voor het slapengaan. Neem niet meer dan één tablet per dag, tenzij aanbevolen door een zorgverlener. Voor gemakkelijker slikken, nemen met water voor en tijdens inslikken.

Interacties:
Melatonine moet met voorzichtigheid worden gebruikt in combinatie met medicijnen, waaronder: antidepressiva, anti-angst medicijnen, diabetes medicijnen, verdovende middelen, bloeddruk medicatie, en astma medicatie. Als u gebruik maakt van deze of andere medicijnen, neem dan contact op met uw arts voorafgaand aan het gebruik van melatonine.

Waarschuwing Verklaring:
Gebruik dit product niet als u zwanger bent, tenzij geadviseerd door een arts. Als u eventuele medicijnen of een chronische ziekte heeft, met inbegrip van hypertensie (hoge bloeddruk), diabetes, of een endocriene, auto, depressie, bloedingen of epilepsie is voorzichtigheid geboden. Tijdens de eerste dagen is het best dat u geen motorvoertuig rijdt of machines bestuurd. Niet bedoeld voor personen onder de leeftijd van 18 jaar. Raadpleeg een zorgverlener als u problemen ondervindt hardnekkige slaapproblemen.

 

Melatonine 5mg
Rate this post

Melatonine 3mg

melatonine 3mg

melatonine 3mgMelatonine 3mg

Het krijgen van voldoende rust helpt je functioneren tijdens de dag. Melatonine is een hormoon geproduceerd in de pijnappelklier die helpt de natuurlijke bioritme van het lichaam, of slaap / waak cyclus reguleren. Aanvullend supplementen met melatonine die een uur voor het slapen gaan ingenomen wordt kan helpen om de slaap te ondersteunen.

Een van de belangrijkste functies van melatonine is om te helpen de interne klok die uw slaap en waak cyclus reguleert te ondersteunen.  3 mg Melatonine is gemaakt van zorgvuldig geselecteerde ingrediënten onder strikte productieprocessen. Het heeft geen kunstmatige smaakstoffen, geen toegevoegde kleur, geen conserveringsmiddelen
geen gist en is Glutenvrij. Het is te krijgen in een 120 of 240 stuks bus.

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Gebruik melatonine niet samen met antidepressiva, kalmerende medicijnen, diabetes medicatie, verdovende middelen en bloeddruk medicatie. En vooral niet gebruiken als je zwanger bent of probeert zwanger te worden of borstvoeding geeft.

Ook niet aanbevolen is het besturen van machines of een auto tijdens het gebruik van melatonine.  Ook is het niet geschikt voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar, zij mogen zeker niet melatonine kopen. Neem deze medicatie altijd in samenspraak met de arts, ga niet zomaar de dosering verhogen of verlagen. Praat altijd met uw arts over bijwerkingen en combinatie van bepaalde medicijnen en voedingssupplementen. Want dit kan leiden tot ongewenste effecten waaronder verminderde effectiviteit en slechtzien.

Melatonine 3mg
Rate this post

Melatonine slaapproblemen, slecht slapen of jetlag.

slaapproblemen

slaapproblemenMelatonine slaapproblemen, slecht slapen of jetlag.

Het patroon van wakker zijn tijdens de dag en slapen ’s nachts als het donker is een natuurlijk onderdeel van het menselijk leven. Maar soms kan dit ritme verstoort worden en kom je erachter dat het niet meer zo natuurlijk is als het lijkt. Een belangrijke factor in de manier waarop menselijke slaap is geregeld is de blootstelling aan licht of donker. Blootstelling aan licht stimuleert een zenuwbaan van het netvlies van het oog om een gebied in de hersenen genaamd de hypothalamus. Er is een speciale stuk genaamd de suprachiasmatische kern (SCN) die initieert signalen naar andere delen van de hersenen die hormonen, lichaamstemperatuur en andere functies die een rol spelen bij het maken van ons het gevoel slaperig of wakker zijn controleren.

Voor meer info over melatonine, klik hier.

De SCN werkt als een klok die een gereguleerde patroon van activiteiten regeld en die het hele lichaam beïnvloedt. Eenmaal blootgesteld aan het eerste licht per dag, begint de klok in de SCN functies zoals het verhogen van de lichaamstemperatuur en loslaten van stimulerende hormonen zoals cortisol te stimuleren. De SCN vertraagt ook de afgifte van andere hormonen zoals melatonine, die wordt geassocieerd met in slaap vallen, tot vele uren later wanneer het donker wordt.

Jetlag.

Jetlag wordt veroorzaakt door vliegen in een vliegtuig en het oversteken van een of meer tijdzones, slaap en waak cyclus (circadiaanse ritmes) kan daardoor verstoord worden. De effecten van jetlag zijn meestal groter als je gaat van west naar oost dan van oost naar west. Als je naar het oosten vliegt kan het aantal dagen dat het duurt om te herstellen van een jetlag langer duren. Melatonine is een hormoon dat het lichaam maakt dat regelt de cyclus van slapen en waken. Inname van melatonine kan helpen uw slaap en waak cyclus te resetten bij jetleg. Sommige studies tonen aan dat het gebruik van melatonine het aantal mensen met jetlag verminderd.

Melatonine slaapproblemen, slecht slapen of jetlag.
Rate this post

Moeilijk in slaap geraken

moeilijk in slaap geraken

moeilijk in slaap gerakenMoeilijk in slaap geraken

Mensen met slapeloosheid hebben vaak moeite in slaap te vallen, in slaap te blijven de hele nacht door, of worden te vroeg in de ochtend wakker. Er zijn manieren om met elk van deze patronen om te gaan.

Tips voor het in slaap vallen

  • Probeer ten minste 30 minuten voor de tijd van slapen gaan iets ontspannend te doen, zoals een boek lezen.
  • Dim de lichten in het huis ongeveer een uur of zo voor het slapengaan.
  • Maak elektronische apparaten, zoals laptops, telefoons en tablets uit, het licht van hun schermen kunnen de hersenen alert maken waardoor het moeilijker is om in slaap te vallen.
  • Om uw geest te kalmeren, doe een ademhaling of ontspanningsoefening.
  • Als je in bed bent en kan niet in slaap kan vallen na 20 minuten, sta op en doe een ontspannende activiteit, zoals lezen of luisteren naar muziek.

 

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Tips voor het krijgen van slaap ’s nachts

  • Vermijd cafeïne in de namiddag en ’s avonds, en alcohol dicht bij het naar bed gaan. Deze kunnen tijdens de nacht slapeloosheid bevorderen.
  • Zorg ervoor dat uw slaapomgeving is stil en donker is gedurende de nacht.
  • Gebruik donkerder kleuren om straatverlichting en de vroege ochtend licht te blokkeren.
  • Beoefen een eenvoudige ademhalingsoefening.
  • Als u niet in staat bent om in slaap te vallen gedurende 20 minuten, sta op en ga naar een ruimte in het huis om een ontspannende activiteit te doen, zoals lezen.

 

Moeilijk in slaap geraken
Rate this post

Melatonine effecten

melatonine effecten

melatonine effectenMelatonine effecten

Melatonine is waarschijnlijk veilig voor de meeste volwassenen bij inname via de mond of geïnjecteerd in het lichaam indien deze voor korte termijn toegediend wordt.  Melatonine is tot 2 jaar veilig te gebruiken. Het kan echter een aantal bijwerkingen zoals hoofdpijn, depressie, slaperigheid overdag, duizeligheid, maagkrampen, en prikkelbaarheid veroorzaken. Rijd niet of bestuur geen machines minstens vier tot vijf uur na het innemen van melatonine.

Speciale voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen:

  1. Zwangerschap en borstvoeding: Melatonine is mogelijk onveilige bij inname via de mond of in het lichaam geïnjecteerd tijdens de zwangerschap. Gebruik het niet. Melatonine kan ook interfereren met de ovulatie, waardoor het moeilijker is om zwanger te worden. Ook is er onvoldoende bekend over de veiligheid van het gebruik van melatonine bij het geven van borstvoeding. Het is het beste om het niet te gebruiken.
  2. Kinderen: Voor kinderen is melatonine mogelijk wel veilig bij inname via de mond als een enkele dosis. Het is mogelijk onveilige wanneer oraal of geïnjecteerd wordt toegediend. in het lichaam in meerdere doses op korte termijn. Vanwege de effecten op andere hormonen, kan melatonine interfereren met de ontwikkeling tijdens de adolescentie.
  3. Depressie: Melatonine kan symptomen van depressie verergeren.
  4. Diabetes: Melatonine kan de bloedsuikerspiegel verhogen bij mensen met diabetes. Controleer uw bloedsuikerspiegel zorgvuldig, als je diabetes hebt en melatonine slikt.
  5. Hoge bloeddruk: Melatonine kan de bloeddruk verhogen bij mensen die bepaalde medicijnen tegen bloeddruk innemen.

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Melatonine effecten
Rate this post

Oorzaken slaapproblemen

oorzaken slaapproblemen

oorzaken slaapproblemenOorzaken slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren. Hoewel oorzaken kunnen verschillen, het eindresultaat van slaapstoornissen is de natuurlijke cyclus van slaap en waakzaamheid overdag wordt vervormd of overdreven. Factoren die de slaap problemen kunnen veroorzaken omvatten:

  • Fysieke stoornissen (bijvoorbeeld pijn van zweren)
  • Medische problemen (bijvoorbeeld astma)
  • Psychiatrische aandoeningen (bijvoorbeeld depressie en angststoornissen)
  • Milieu-aspecten (bijvoorbeeld alcoholgebruik)
  • Korte termijn of acute slapeloosheid kan worden veroorzaakt door het leven met stress (zoals verlies van baan of verandering, de dood van een geliefde, of bewegend), ziekte of omgevingsfactoren, zoals licht, geluid, of extreme temperaturen.
  • Langdurige of chronische insomnie (slapeloosheid dat minstens drie nachten per week plaatsvindt gedurende een maand of langer) kan worden veroorzaakt door factoren zoals depressie, chronische stress en pijn of ongemak bij nacht.

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Andere factoren die kunnen interfereren met de slaap zijn onder meer:

  • Genetica: Onderzoekers hebben een genetische basis voor narcolepsie, een neurologische aandoening van de slaap regelgeving die de controle van slapen en waken beïnvloed.
  • Avondploegenarbeid: Mensen die ’s nachts werken hebben vaak last van slaapstoornissen, omdat ze niet kunnen slapen wanneer ze slaperig worden. Hun activiteiten zijn in strijd met hun biologische klok.
  • Medicijnen: Veel geneesmiddelen kunnen interfereren met de slaap, zoals bepaalde antidepressiva, bloeddruk medicatie, en over-the-counter koude geneeskunde.
  • Veroudering: Ongeveer de helft van alle volwassenen in de leeftijd van 65 jaar hebben een soort van slaapstoornis. Het is niet duidelijk of het een normaal onderdeel van het ouder worden is of berust op medicijnen die ouderen vaak gebruiken.
Oorzaken slaapproblemen
Rate this post

Melatonine bijwerkingen

melatonine

melatonineMelatonine bijwerkingen

Melatonine is waarschijnlijk veilig  als deze op korte termijn ingenomen wordt door volwassenen. Melatonine is mogelijk toch veilig bij oraal gebruik op de juiste wijze, op lange termijn. Melatonine is veilig om te gebruiken tot 2 jaar. Het kan echter een aantal bijwerkingen geven zoals hoofdpijn, depressie, slaperigheid overdag, duizeligheid, maagkrampen, en prikkelbaarheid.

Speciale voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen:

  • Zwangerschap en borstvoeding: Melatonine is mogelijk onveilige als deze oraal ingenomen wordt of geïnjecteerd wordt tijdens de zwangerschap. Gebruik het niet. Melatonine kan ook interfereren met de ovulatie, waardoor het moeilijker is om zwanger te worden. Er is onvoldoende bekend over de veiligheid van het gebruik van melatonine bij het geven van borstvoeding. Het is het beste om het niet te gebruiken.
  • Voor kinderen is Melatonine toch wel veilig bij inname via de mond als een enkele dosis. Het is mogelijk onveilige wanneer meerdere dosises ingenomen worden via de mond of injectie en dat op korte termijn. Vanwege de effecten op andere hormonen, kan melatonine interfereren met de ontwikkeling tijdens de adolescentie.
  • Depressie: Melatonine kan symptomen van depressie verergeren.
  • Diabetes: Melatonine kan de bloedsuikerspiegel verhogen bij mensen met diabetes. Controleer uw bloedsuikerspiegel zorgvuldig, als je diabetes hebt en neem dan pas melatonine in.
  • Hoge bloeddruk: Melatonine kan de bloeddruk verhogen bij mensen die bepaalde medicijnen om de bloeddruk te controleren innemen.
  • Het gebruik van melatonine kan het risico op een aanval te verhogen.
  • Melatonine kan het immuunsysteem verhogen en kan interfereren met immuno suppressieve therapie die gebruikt wordt door mensen die een transplantatie krijgen.

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Lees altijd de melatonine bijsluiter goed en probeer zoveel mogelijk te houden aan de waarschuwingen. Ga niet zomaar uitproberen met dit medicijn en vraag altijd eerst advies van de dokter.

Melatonine bijwerkingen
Rate this post

Autorijden, alcohol drinken .. bij gebruik Melatonine.

autorijden melatonine

autorijden melatonineAutorijden, alcohol drinken .. bij gebruik Melatonine.

Experts zullen niet suggereren dat je alcohol en melatonine samen mag nemen op hetzelfde moment. Elk van hen is een kalmerend middel, maar als je ze combineert, kan het uw normale slaap verstoren. Het is ook mogelijk om de negatieve bijwerkingen in verband met melatonine, bijzonder hoofdpijn en slaperigheid te verbeteren. De stof kan bijwerkingen hebben wanneer genomen wordt met alcohol.
De meerderheid van de mensen zal zich slaperig voelen als ze melatonine en alcohol combineren. Zij kunnen onrustige slaap ervaren, afgewisseld met levendige nachtmerries. Anderen zullen in plaats daarvan, het gevoel hebben alsof ze een stimulerend middel ingenomen hebben. Als je slapen in slaap valt in de nacht, kan je een wakker gevoel krijgen alsof je een kater hebt. Zelfs low-level combinaties van melatonine en alcohol kunnen leiden tot kater symptomen zoals uitdroging, spierpijn en hoofdpijn.

Daarnaast kan alcohol met bepaalde medicijnen naast melatonine een andere averechtse werking hebben. Alcohol kan het medicijn minder effectief maken. Als je aan alcoholisme lijdt en niet kan slapen ’s nachts, moet u altijd contact op nemen met uw arts voordat u melatonine supplementen inneemt. Hij kan alternatieven, met inbegrip van OTC slaapmiddelen suggereren. Volwassenen van alle leeftijden moet altijd onthouden alleen met mate te drinken, te veel drinken kan uw slaap verstoren.

Voor meer info over melatonine, klik hier.

Niet met een auto rijden of fietsen voordat u start met melatonine

Inname van melatonine kan je een moe of duizelig gevoel geven en kan je gezichtsvermogen beïnvloeden. Wanneer je begint met het nemen van melatonine kan het invloed hebben op je als je een auto rijdt, fietst, of iets anders doet dat veel aandacht nodig heeft. Het is misschien het beste om te stoppen met deze dingen in ieder geval voor de eerste paar dagen, totdat je weet hoe het je beïnvloedt. Maak je geen zorgen – de meeste mensen doen deze dingen als normaal tijdens het gebruik van melatonine nadat je eenmaal gewend bent aan de medicatie.

Autorijden, alcohol drinken .. bij gebruik Melatonine.
Rate this post